شهدا، اسلام ودین را فرا گرفته وبه آن عمل کرده اند ، ایشان تمام همتشان برای کسب رضای خدا بوده واز مسیر ولایت پیامبر صلوات الله علیه وآله واهل بیت ایشان ، خارج نشده اند ، ندای ولایت فقیه را لبیک گفته ودر پیروی از امام امت رحمت الله علیه، لحظه ای تردید، به خود راه نداده اند .
اگر مانیز بتوانیم با درایت وشناخت ،دین خدا را گردن نهاده ودر اطاعت از خدا وپیامبر وائمه هدی علیهم السلام ودر تقلیدنمودن از مراجع عظام وخصوصا ولایت فقیه کوتاهی نکنیم وگوش به فرمان ولایت فقیه باشیم وخود را، درامورجاری زندگی وجریانات سیاسی ،تسلیم دین بدانیم ، همانگونه که شهدا نیز چنین بوده اند ؛ انشاالله به سیره شهدا عمل کرده ایم ودرخود ، آن را پیاده کرده ایم .
مسأله 264- کسى که وضو مىگیرد مستحب است موقعى که نگاهش به آب مىافتد
بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ الْماءَ طَهُوراً وَ لَمْ یَجْعَلْهُ نَجِساً»
و موقعى که پیش از وضو دست خود را مىشوید
بگوید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنی مِنَ التَّوّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرینَ»
و در وقت مضمضه کردن یعنى آب در دهان گرداندن
بگوید: «اللَّهُمَّ لَقِّنی حُجَّتی یَوْمَ أَلْقاک وَ أَطْلِقْ لِسانی بِذِکْرِکَ»
و در وقت استنشاق یعنى آب در بینى کردن
بگوید: «اللَّهُمَّ لا تُحَرِّمْ عَلَىَّ ریحَ الْجَنَّةِ وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ یَشَمُّ رِیحَهَا وَ رَوْحَهَا وَ طِیبَها»
و موقع شستن رو
بگوید: «اللَّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهِی یَوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لا تُسَوِّدْ وَجْهِی یَوْمَ تَبْیَضُّ فِیهِ الْوُجُوهُ»
و در وقت شستن دست راست
بخواند: «اللَّهُمَّ أعْطِنی کِتابی بِیَمِینی وَ الْخُلْدَ فی الْجِنَانِ بِیَساری وَ حاسِبْنی حِسَاباً یَسِیراً»
و موقع شستن دست چپ
بگوید: «اللَّهُمَّ لا تُعْطِنِی کِتابِی بِشِمِالی وَ لا مِنْ وَراءِ ظَهْرِی وَ لا تَجْعَلْهَا مَغْلُولَةً الى عُنُقی وَ اعُوذ بِکَ مِنْ مُقَطَّعاتِ النّیرانِ»
و موقعى که سر را مسح مىکند
بگوید: «اللَّهُمَّ غَشِّنی بِرَحْمَتِکَ وَ بَرَکاتِکَ وَ عَفْوِکَ»
و در وقت مسح پا
بخواند: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِی عَلَى الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الاقْدامُ وَ اجْعَلْ سَعْیی فی ما یُرْضِیکَ عَنّی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْاکْرَامِ».
** توضیح المسائل امام خمینی
نماز جمعه؛ مظهر نیایش جمعی نمازگزار، مایه ی تقرب انسان به ذات بی زوال الهی و موجب جلب عنایت، رحمت و مغفرت قادر متعال است.
اقامه ی این فریضه عبادی، سیاسی که از ثمرات برپایی حکومت صالحان است، یکی از عوامل بسیار مهم در تقویت بنیه ی سیاسی، عبادی مسلمانان و عامل همبستگی امت اسلامی است.
این عبادت، علاوه بر زدودن زنگارهای ناپاکی از جان آدمی، در بیداری نمازگزاران نقش به سزایی دارد. در روز جمعه به برکت این فریضه ی وحدت بخش، آحاد جامعه اسلامی از پیر و جوان، فقیر و غنی، باسواد، بی سواد و... در یک همایش عمومی گردهم می آیند و از مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امت اسلام آگاه می گردند. به جرأت می توان گفت هیچ رسانه ای به اندازه ی نماز جمعه چنین تأثیر عمیق و گسترده ای در یک قرار هفتگی و معین ندارد.
بنابراین، با توجه به برکات ارزش مند نماز جمعه، امید آن می رود که امت اسلامی به لحاظ کمی و کیفی، بیش از پیش به موضوع نماز جمعه اهمیت دهند؛ به گونه ای که این فریضه ی بزرگ الهی در همه ی بخش ها و شهرهای ایران اسلامی با شکوه بیشتر اقامه گردد.
حقیقت آن است که اگر مسلمانان از نقش مهم چنین رسانه ای به طور کامل آگاه باشند به سادگی از آن در نمی گذرند و بیش از آنچه که هست برای آن اهمیت قائل خواهند شد.
بر این اساس، بر تمامی احزاب و گروه های معتقد به نظام مقدس اسلامی و بر آحاد جامعه اسلامی فرض است که در اقامه ی فریضه ی جمعه کوشا بوده و از آثار و برکات این مشعل همیشه فروزان انقلاب غفلت نورزند.
آفرین باد بر این جمع بیدار نماز
آفرین بر تو نگهدار و علمدار نماز
مرد و زن، پیر و جوان در صف معراج خدا
همه قائم به صلات خط پیکار نماز
عاشقانی که دل از سجده دنیا شستند
شده اند حافظ سجاده گلبار نماز
دشمن از این صف مستحکم و استاده بپا
دشنه بر اندام هوا دار نماز
او نداند که دل عاشق و جوینده حق
همچو حلاج سرافراز کند دار نماز
در پگاهی که دلم راز نماز باز کند
مرغ جان می پرد از سینه به گلزار نماز
بانگ تکبیر گر از گوش دل و جان شنوی
نکته ای خوش خبر آورده ز اسرار نماز1
جمعه ها وقت نماز، وقتِ حضوری سبز است تا ظهور را به انتظار بنشینی. صبح دمان که از عطر ندبه معطر شده ای و ندبه کنان یار غایب را به ظهور طلبیده ای و چون نی مهجور نالیده ای و شراب «اَیْنَ» نوشیده ای، همچو دانه ی تسبیح به رشته ی نمازگزاران جمعه درآی و در صف های آن که ملایک بر زمینش بال گسترده اند، به طلب قامت بند، شاید نگار غایب در کنار تو حاضر باشد. ای دوست! این قافله باز تا خدا راه می پیماید و این صاحبدلان باز هم پروازی از نوعی دیگر تا دوست خواهند کرد. مبادا از بزم جمعه گیان وا بمانی و از شمار جمعه گزاران بیرون شوی.1 امام جمعه، همان ساقی است که جام در جام از میخانه حکمت به مستان خراباتی، صهبای موعظه می نوشاند. ای دریغ اگر حتّی دُردی کش آن نباشی و وقت های خوشی را بیهوده به نفْس بسپاری. به گاه جمعه، مُحرِم به شوق شو و گِرد کعبه یاد طواف کن. پروانه سان آن قدر بال زن تا در ره عشق او خاکستر شوی... به هنگام جمعه، جمراتِ نفسانیت، خودگرایی و موهومات اَنانیت را رمی کن تا حاجی شوی؛ چرا که «نماز جمعه حجّ فقراست». در سعی بین فرد و جامعه، به صفای وحدت دست خواهی یافت و از زمزم اتحاد سیراب خواهی شد. آن گاه که هاتف غیب شما را به اجتماع جمعه و مؤذِّن ذکر به میهمانی نماز فرا می خواند، رها کنید این بازیچه ها را، بگذرید از غیر خدا و به ملکوت یاد او سیر کنید. خرید و فروش و زر و زیور و زرق و برق را ساعاتی کنار نهید و به رودخانه جمعه گیان متّصل شوید، تا به دریای بی کران اتحاد و معنویت برسید. در امواج خروشان مناجات خود را به موج عشق بسپارید و در جریان بی کران دریا سفر کنید، که در زلال عشق، عکس رُخ دوست خواهید دید و بر پهنه نیلگون آن، افق های رحمت را نظاره خواهید کرد. از این اجتماع خجسته، هراسی بر دل شیطان های درون و برون می افتد که بساط وسوسه را از دلِ جمعه گیان مُخلَص جمع کنند و جان ها، پهنه ی گسترش عشق خدا و تابش انوار نورانی توجه گردد. با نماز جمعه احساس یکدلی، همرنگی و همراهی در بین سالکان نمازگزار تقویت می شود و غرور، نخوت و تکبّر از فضای پاک دل هاشان بیرون می رود. و پس از این نماز، جان های مؤمنان مصفّا می گردد و چون آینه ای خواهد شد که پرتو جمال یار را در آن تماشا خواهند کرد. نماز جمعه گنجینه ای قیمتی است که غافلان از آن، از ثروت عظیمی محروم خواهند ماند. نماز جمعه باغ باطراوتی است که در هفته یک بار به روی مشتاقان سعادت گشوده می شود. قدم در آن می گذاری، راهت را ماه رویانی از آسمان با بال های حریرشان فرش کرده اند و خود آنها چون نسیم برگونه ات، دست نوازش می کشند.
نماز جمعه، محور وحدت
نماز جمعه باید جوری باشد که حتی الامکان محور وحدت باشد، این ممکن است. مثلاً خود امام جمعه از لحاظ فهمی بالأخره در یک جریانست. توی هر دو جریان نیست، اما کیفیت برگزاری نماز جمعه باید آن جوری باشد که مردم آنجا بتوانند بیایند، همه مردم وقتی که وارد می شوند آنجا، احساس نکنند که اینجا دکان است برای یک جریانی.1
1 ـ نماز جمعه؛ وصف توحید نماز جمعه مظهر کاملی است از صف توحیدی تمام ملت های مسلمان، و در عین حال آگاهی، تنبه، هوشیاری، افشا کردن دسایس دشمن و مطلع کردن همه مسلمان ها به وظایف و مسؤولیت هایی که دست کم در مدت یک هفته در پیش دارند.1
2 ـ نماز جمعه؛ عامل آگاهی به مردم نماز جمعه صف عبادت، صف حق پرستی، صف روابط قلوب و وجدان های بیدار خداپرستان، در عین حال صف نظام، صف جنگ، صف فرماندهی و فرمانبری. از این جهت برای امام جمعه شرایط خاصی قایلند که هم بتواند فرماندهی کند، هم بتواند آگاهی بدهد و از حوادثی که در پیرامون کشورهای اسلامی و جامعه ی مسلمان ها، دسیسه های زیرپرده است، مسلمانان را آگاه کند.2
1 ـ امام جمعه باید به مردم خط بدهد، مردم نباید به امام جمعه خط بدهند، البته امام جمعه خط اصلی خودش هم همان خواستهای مردم است؛ یعنی خواستهای حقیقی مردم و نیازهاهی مردم.1
2 ـ نماز جمعه سمبل است. نماز جمعه یک واجب سمبلیک هست، یک سمبل است، رمز است. نشان دهنده ابعاد گوناگون است، اولاً نماز است؛ یعنی ذکر خد است، یاد خداست، جهت دهنده به زندگی اجتماع و فرد است.2
3 ـ امام جمعه، زبان گویای اسلام است؛ امام جمعه که رمز نماز جمعه است، باید به سلاحی تکیه کند، باید عصای خود را سلاحی قرار بدهد و در مقابل مردم بایستد و اساسی ترین، لازم ترین و اصلی ترین مسایل را در اجتماعی بزرگ، از زبانی ایمن و مورد اطمینان با مردم در میان بگذارد.3