1ـ نماز جمعه، معامله ای پرسود
نماز جمعه، معامله ای معنوی و پر سود است؛ چون از مصادیق یاد و ذکر خداوند است. خداوند در قرآن می فرماید: «فاذکرونی اذکرکم؛1 مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم».
2ـ نماز جمعه اوج خشوع و بندگی
«فیلیپ حتی» دانشمند، محقق و استاد زبانهای سامی در دانشگاه «پرینستونه» می نویسد: «نماز جمعه ی مسلمانان از حیث جلال، شکوه، سادگی و نظم بر عبادت نصاری و یهود که فقط روزهای شنبه و یکشنبه در کلیسا و معابد خود جمع می شوند تفوّق و برتری دارد. در آنجا تمام نمازگزاران در صفوف منظم، در داخل مسجد صف بسته و سخنان امام را گوش می کنند، در حالی که علایم و آثار خشوع و خضوع در سیمای نمازگزاران چنان هویدا و آشکار است که عالیترین عواطف روحی را در قعر دلها و عمق ضمایر به جنبش در می آورد. این نماز پرشکوه (جمعه)، بزرگترین وسیله برای تجمّع مسلمانان گردیده است؛ به طوری که فرزندان صحرا و زادگان بیابان را در عصر حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم که همگی برخوردار از روح انفرادی و سرشار از تبختر و بزرگ بینی بودند، کنار هم گرد آورد و حس برادری ایمانی را در خاطر آنها پرورش داد. این چنین مساجد و نماز، حکم میدانی را دارد که در آن غازیان اسلام (مجاهدان) به آیین و نظام ممارست (تمرین) کرده و به وحدت نظامی آشنا می شوند.2
3ـ نماز جمعه، درمان بیماری های روانی
علم و تکنولوژی در دنیای جدید، با همه ی مظاهر فریبنده اش هنوز نتوانسته است مشکل های روحی، روانی بشر را سامان دهی کند.
«کاراپمان» و دیگران به نوعی «روان درمانی تربیتی گروهی» پرداخته اند و برای افزایش بینش بیماران درباره ی مشکلات و انواع تضادهای روانی که دچار آن هستند و نیز مکانیسم های دفاعی که از آن ها استفاده می کنند، و اطلاعات و مهارت های دیگری که بیماران روانی به کمک آن ها برای غلبه بر مشکلات نیاز دارند، سخنرانی های ارشادی ایراد کرده اند، بدیهی است که این نوع روان درمانی تربیتی گروهی، اساسا شبیه اثری است که خطبه های نماز جمعه برای درمان یا پیش گیری برخی مشکلات خفیف روانی ناشی از فشار زندگی، از خود باقی می گذارد.3
نکته ی قابل توجه این است که، روان درمانی معمولاً پس از بروز بیماری روانی انجام می شود ولی نماز، بویژه نماز جمعه از دچار شدن فرد به بیماری روانی پیش گیری می کند و بدون شک، پیش گیری از درمان بهتر است.