منوي اصلي
درباره وبلاگ
نماز اوج معراج انسان، راز و نیاز با خدای سبحان، موجب نزول رحمت یزدان، سنگر مبارزه با نفس و شیطان، بازدارنده انسان از خطا و عصیان، وسیله ی تقرب پارسایان و رمز بندگی مخلصان است. با تشکر از راهنماییها و کمک پدرم در ساخت و راه اندازی این وبلاگ. علی و صدرا razaviweb@yahoo.com
موضوعات
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 473688
تعداد نوشته ها : 267
تعداد نظرات : 6
اولین جشنواره ملی نماز

نویسندگان
اوقات شرعی
طراح قالب
GraphistThem259

 ایرلند ـ دوبلین:
مرکز اصلی تجمع مسلمانان ایرلند، مرکز اسلامی و مسجد دوبلین است که تنها مرکز اسلامی ثبت شده در این شهر می باشد و عملاً تمام امور مسلمان ها از طریق این مرکز انجام می گیرد.
نماز جمعه هر هفته با حضور جمعی از مسلمانان که تعداد آنان تقریبا بین سیصد تا چهارصد نفر است، برگزار می گردد و به طور معمول خطبه های نماز جمعه به زبان های عربی و انگلیسی توسط امام جمعه ایراد می شود که در آنها بیش از مسایل سیاسی، به مسایل عبادی و عقیدتی پرداخته می شود. در بیشتر موارد نیز خطیب جمعه از روی نوشته ای که در اختیار دارد خطبه ها را قرائت می نماید و در موارد معدودی به مسایل سیاسی جهان اسلام؛ نظیر موضوع رژیم اشغالگر قدس، آوارگان فلسطینی و... به صورت کوتاه اشاره می گردد.

هلسینکی ـ نروژ:
نماز جمعه در هلسینکی توسط جامعه ی اسلامی ترکهای تاتار در مسجد هلسینکی برگزار می شود. امام جمعه این کشور از ترکیه اعزام می گردد. تقریبا یکصد نفر در هر نماز جمعه شرکت می کنند که شامل مسلمانان ترک تاتار، عرب، پاکستانی و آسیای خاوری می باشند.
جماعت مسلمانان ترک از هر گونه فعالیت سیاسی شدیدا امتناع می ورزند و بدین سبب در نماز جمعه اصلاً مسایل سیاسی مطرح نمی گردد. امام جمعه تنها اقدام به قرائت نوشته ای، آن هم به زبان ترکی استانبولی در مورد مسایل اخلاقی و عقیدتی می نماید.

 بلژیک ـ بروکسل
در کلیه مساجد بروکسل، به طور مجزا مراسم نماز جمعه برگزار می گردد. بر اساس جمعیت منطقه ای و وضعیت مسجد، تعداد نمازگزاران بین 50 تا 200 نفر متفاوت است و تنها در مسجد بروکسل (وابسته به عربستان) تعدادی بین 300 تا 500 نفر شرکت می کنند که اکثرا افراد دیپلمات و کارکنان سفارت خانه های کشورهای اسلامی در آن حضور دارند.
خطیبان جمعه به علت جوّ بدی که در مساجد حاکم است و با توجه به وابستگی اکثر مساجد به کشورهای متبوع خود، عموما به ذکر دعا، صفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و مسایل مذهبی عام و دیکته شده از طرف حکّام کشورها پرداخته، برخی نیز به تعریف و تمجید و قدردانی از رؤسای کشور خود می پردازند و چنانچه مناسبتی دینی در بین باشد، در اطراف آن صحبت می کنند.
در این میان، تنها متولیان مسجد امام علی علیه السلام (متعلق به ترکها) به نحو سیاسی با مسایل برخورد می کنند و در خطبه های نماز جمعه و نمازهای یومیه ـ که گاهی اوقات با آمدن یک امام از ترکیه به دعوت ترکهای فارسی زبان مقیم بروکسل صورت می پذیرد ـ به تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی روز پرداخته می شود. تعداد افراد شرکت کننده در نماز جمعه ی این مسجد بین 30 تا 70 نفر بوده و در نمازهای یومیه 7 الی 8 نفر می باشند.

 سوئد
تعداد مسلمانان مقیم این کشور در حدود یک صد هزار نفر برآورد گردیده است که حدود 98 درصد آنان از کشورهای اسلامی به این کشور مهاجرت کرده اند.
مسلمانان ساکن سوئد در اغلب شهرهای بزرگ این کشور با تشکیل انجمنها و سازمانهای کوچک گردهمایی هایی داشته و اغلب با اجاره ی یک محل کوچک (به عنوان مسجد) مبادرت به برگزاری نماز جمعه و دیگر مراسم می کنند.
بیشترین مساجد (سالن) سوئد مربوط به ترکها بوده و یک سازمان سراسری، تحت نظارت غیر مستقیم دولت ترکیه با اعزام روحانیون ترک، مبادرت به برگزاری نمازهای جمعه با محتوای از قبل تعیین شده و مکتوب برای خواندن خطبه ها می نماید.

 ایتالیا ـ میلان
نماز جمعه در شهر میلان هر هفته در دو محل برگزار می گردد که در یکی از آنها حدود 300 نفر و در دیگری بیش از 100 نفر اجتماع می کنند. خطیبان جمله، به طور عموم غیر روحانی و از اعراب مقیم ایتالیا بوده و به صورت نوبتی به ایراد خطبه می پردازند.
خطیب جمعه که غالبا با متن از پیش نوشته شده خطبه ها را ایراد می کند، بیشتر در خصوص رعایت تقوا، رعایت حجاب اسلامی زنان و مصرف گوشت های ذبح شرعی شده و در مسایل سیاسی و اجتماعی عموما به مسأله مبارزات فلسطین و مبارزه مردم افغانستان اشاره می نماید.

 آلمان ـ مونیخ
مسلمانان، بویژه ترکها دارای مساجد و مراکز اسلامی متعددی هستند که در برخی از این مرا کز نماز جمعه برگزار می گردد، و به علت عدم تمرکز مکانهای نماز جمعه و پراکندگی مسلمانان، تعداد شرکت کنندگان در آن کم می باشد که می توان گفت حداکثر جمعیت شرکت کننده 300 نفر است. در شهر مونیخ در بیش از 6 مرکز اسلامی نماز جمعه برگزار می گردد، و موضوع خطبه های نماز جمعه بیشتر پیرامون مسایل اخلاقی و مذهبی می باشد.    


دسته ها : نماز جمعه
شنبه بیست و پنجم 10 1395 18:53
X