در قرآن کریم پیرامون این دو مقوله آیات متعدد است. خداوند می فرماید:« ان الذین امنوا و عملوا الصالحات انا لا نضیع اجر من احسن عملا. (کهف/30) بدرستی آنان که گرویدند و کارهای شایسته کردند همانا ما اجر کسی را که از حیث کردار خوب شد ضایع نسازیم.» و در آیه ی 31 از این اجر که همانا اقامت دایمی در بهشت است سخن به میان می آورد.و همینطور می فرماید:« ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا.خالدین فیها لا یبغون عنها حولا.(کهف108-107) بدرستیکه آنان که گرویدند و کارهای شایسته کردند برای ایشان باشد بهشت های فردوس منزلی.جاودان در آنها که نجویند از آنها انتقالی». حضرت حق در جواب کفار پیرامون وقوع قیامت و چرایی آن می فرماید:«لیجزی الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولائک لهم مغفرة و رزق کریم.(3-2سبا) برای آنکه جزا دهد آنان را که گرویدند و کارهای شایسته کردند. آن گروه را برای ایشان آمرزش و روزی خوب است.» « من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبه ولنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون.(نحل 97)هر کس از زن و مرد که کار شایسته کند و او مؤمن باشد پس زندگانی دهیم او را زندگانی پاکیزه و جزا دهیم ایشان را مزدشان بهتر از آنچه بودند که می کردند.»« یوم یجمعکم لیوم الجمع ذالک یوم التغابن و مَن یؤمن بالله و عمل صالحاً یکفر عنه سیئاته و یدخله جنات تجری مِن تحتهاالانهار خالدین فیها ابدا ذالک الفوز العظیم.(تغابن9) روزی که جمع می کند شما را برای روز جمع، آن است روز مغبون کردن و کسی که ایمان می آورد به خدا و می کند کار شایسته، وا می گذارد از او بدیهایش را و داخل می گرداندش در بهشت هایی که می رود از زیر آنها نهرها،همیشه در آنها جاودانند. این است فوز عظیم و رستگاری بزرگ.» و در جای دیگر می فرماید:«الذین کفروا لهم عذاب شدید والذین آمنوا و عملواالصالحات لهم مغفرة و اجر کبیر.(فاطر7) آنانکه کافر شدند ایشانرا عذاب سخت است و کسانی که گرویدند و کارهای شایسته کردند برای ایشان است آمرزش و مزد بزرگ.» و نتیجه ی این مباحث پیرامون ایمان و عمل صالح این که:« ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون.(نحل128) بدرستی که خدا با آنان است که پرهیزگار شدند و آنان که ایشان نیکوکارانند.»
برآیند دو آیه ی اخیر این که در آیه ی 7 فاطر سخن از کفار و در آیه ی 128 نحل سخن از پرهیزگاران و متقین است. این مقولات دارای چه معنایی است؟
سلام بچه ها
امروز میخوام یه پست بذارم درباره درمان بیماری های روانی و افسردگی با نماز!!
تعجب کردین نه؟
خودمم وقتی شنیدم تعجب کردم
با خودم گفتم آخه مگه میشه آدم افسردگیش رو با نماز برطرف کنه..
یا اونها که اهل نماز نیستند به ظاهر خانواده های شادی اند با اون جلسه های مهمانی و .... اما وقتی میشینی کنارشون و پای دردو دلاشون تازه میفهمی چقد مشکلات دارن که حتی یکیشون رو هم نماز خونها ندارن...
آدم وقتی دفعه اول این حرفها رو میشنوه میگه اوووف بازهم شعار و ...
اما اگه امتحان کنه میفهمه اینها هیچکدومش شعار نیست .
توی پست قبلیم گفتم هجده تا عقوبت برای کسایی که نماز رو ترک کردن خداوند درنظر داره .. اما یادم باشه توی پست های بعدیم اجر نماز خوانها رو هم بگم ... حتما میگم.
فعلا اگه میخواید بدونید چطوری با نماز افسردگی درمان میشه برید ادامه مطلب
در پناه حق
به عنوان مثال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
بندهای نیست که به وقتهای نماز و جاهای خورشید اهمیت
بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت میکنم: برطرف شدن گرفتاریها و
ناراحتیها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.1
همچنین در حدیث داریم به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده میشود
و درهای بهشت باز میگردد و دعا مستجاب میشود؛ پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام
برای او عمل صالحی بالا رود.2
در حدیثی دیگر از حضرت صادق علیه السلام آمده است که فرمودند:
«… بهترین ساعتهای شب و روز، وقتهای نماز است.» سپس فرمودند: «چون
ظهر میشود درهای آسمان گشوده شده و بادها میوزند و خداوند به خلق خود نگاه میکند.
هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود.» آنگاه
فرمودند: برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب میشود.3
امام صادق علیه السلام همچنین فرمودند:
شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید: در اوقات نمازشان، که
چگونه بر آنها مواظبت میکنند؛ در اسرارشان، که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ میکنند
و در اموالشان، که چگونه با آن به برادران خود کمک میکنند.4
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز میفرمایند: «در
دینداری مرد همین بس، که بر گزاردن نمازها بسیار مواظبت کند.»5
منابع:
۱- سفینه
البحار، ج ۲،
ص ۴۲٫
۲- همان،
ص۴۴٫
۳- اصول
وافی، ج۲،
ص۸۷٫
۴- الخصال:
۱۰۳ / ۶۲ منتخب میزان الحکمة: ۵۰۶
۵- تنبیه
الخواطر: ۲ / ۱۲۲
منتخب میزان الحکمة: ۳۲۸